Позитивний форсайт- сценарій для України | | Печать | |
Середній клас |
21.02.2011 10:49 |
"...без якісних законів, що гарантують РЕАЛЬНУ і безперервну відповідальність найвищих посадовців, зміни у владі дають, в кращому разі, заміну одних негідників іншими." ЗАВДАННЯ: створити систему реальної відповідальності державних посадовців на основі поточного громадянського контролю за владою Політичний досвід доводить, що позитивну перспективу Україна (як і інші європейські держави) може отримати, як мінімум, за наступних умов: - негайна відповідальність за порушення законодавства і невиконання передвиборних обіцянок на основі реального поточного громадянського контролю; - реальна можливість громадян негайно відкликати будь-яку виборну особу з будь-якої посади, як гарантія відповідальності цих осіб.
ШЛЯХ: оновлення держави Дійсний контроль і дійсну відповідальність посадовців перед громадянами неможливо забезпечити в рамках чинної політичної конструкції, і тому змінювати доведеться не партії чи керівників, а всю сучасну партійно-політичну Систему. УСВІДОМИТИ МОЖЛИВОСТІ, ПЕРЕДБАЧИТИ НЕБЕЗПЕКИ, ІНІЦІЮВАТИ КООРДИНАЦІЮ Реальна можливість створити бодай Проект нової Системи з’явилася щойно: з настанням в Україні ери масової інтернетизації: http://www.pravda.com.ua/columns/2010/09/8/5362611/. Ми, користувачі мережі, вже сьогодні складаємо майже половину дорослих українців http://life.pravda.com.ua/technology/2011/01/14/70353/ , і що важливо: найбільш поінформованих/освічених громадян. Тому маємо маємо всі підстави, відповідальність і можливість (!) сформулювати бачення суспільства: в якій країні ми хочемо жити? Це бачення стане соціальним замовленням для правників, які напрацюють відповідний пакет законодавства. Бо без якісних законопроектів, що гарантують відповідальність найвищих посадовців, зміни у владі дають, в кращому разі, заміну одних негідників іншими. Що заважало нам розпочати роботу ще вчора? Головна причина – суто психологічна. Це ставлення до Інтернету, переважно, як до екзотичної іграшки, в кращому разі – лише як до джерела інформації чи спілкування «про все». Більшість українських користувачів ще не усвідомили, що мережа – це, поряд з усіма іншими сервісами, ефективний інструмент для докорінного покращення своєї країни, отже – своєї долі. Україна має колосальні ресурси, отже кардинальне покращення життя цілком можливе, перш за все – шляхом кардинальної реконструкції держави. А без Проекту – яка може бути реконструкція? Є підстави припустити, що громадянськи активна частина ІТ-спільноти досить скоро усвідомить, що розвиток галузі фактично заблокований: див. Податковий кодекс і Державний бюджет на 2011р. Як наслідок, багато підприємців галузі і більшість програмістів залишаються без пристойних перспектив у осяжному майбутньому. Ось тоді вони нададуть українським користувачам програми, що захистять інтереси суспільства, серед природних пріорітетів якого – розвиток ІТ. Чекаємо, наприклад, універсальні платформи, що дозволяють просто і легко контролювати будь-яку міську раду та/чи адміністрацію. Програмісти, краще раніше, ніж пізніше, прискорять створення зручних майданчиків (разом з іграми) із збирання, обговорення думок і ухвалення спільних пропозицій в усіх сферах життя, і в суспільно-політичній – також. Коли демократична частина юридичної спільноти переконається, що тільки вона – і більше ніхто інший – може напрацювати законопроекти, спрямовані на реальну демократизацію країни, вона виконає цю роботу. Бо той майбутній пакет демократизації суспільства не найбільше відповідає інтересам порядних юристів. Адже в неправовій державі більшість з них просто залишаться без роботи: рішення будуть ухвалюватися і виконуватися єдиною гілкою влади і її комісарами у двох інших, суто бутафорних, гілках. (Хіба адвокатам залишать принизливу можливість заносити хабарі.) Коли більша частина дійсних журналістів усвідомить, що навіть саме визначення «четверта влада» принципово не вкладається в уявлення наших можновладців, вони стануть лобіювати доступ до публічної інформації не тільки для медіа, а для кожного громадянина: http://blogs.korrespondent.net/celebrities/blog/vlasenkosergiy/a30549. Журналісти не тільки покинуть свари між собою, а й вийдуть за рамки цехових інтересів і візьмуть участь в опрацюванні і розповсюдженні концепції Мережаної Демократії (http://world.pravda.com.ua/columns/2010/11/26/5601111/) – бо тільки народовладдя створює попит на вільні ЗМІ, дозволяє суспільству захистити плюралістичність медіа і створити дійсно суспільне потужне телебачення. Щоби врятувати свою власну гідність, громадянські свободи, особисті і професійні перспективи, підприємці, програмісти, юристи, журналісти, блогери та інші представники креативного класу мають вдатися до самозахисту: скоординувати акції свох галузевих мереж і тим самим – врятувати всю Україну. Альтернатива координації цілком прозора: не погодити, не скоординувати і – не врятувати… Здається, ідея давня, як саме суспільство: надійно захистити права та інтереси своєї особи, своєї галузі можливо лише через захист спільних свобод та інтересів більшості суспільства. І, якщо для цього потрібна лише координація, то мережа вперше в світовій історії надає настільки блискучу технологічну можливість. Залишається дрібниця: побачити і почути – потреби і можливості. Проте, людина чує тільки те, що розуміє, і тому першим завданням Демократичної української мережі є допомога зрозуміти всім, що для розпочатку процесу самозбереження досить зробити лише кілька «кликів» у пошуковику: мережана демократія, Е-демократія, Демократична українська мережа... Сама наявність Проекту стане суттєвим фактором його просування до реалізації. Очевидно, що жодній владі демократизація непотрібна, а чинна опозиція, ще вчора будучи владою, і пальцем не пошевелила у цьому напрямку. Партійні вожді, що втратили довіру суспільства, «ведуть вчорашні бої» і нездатні адекватно відповісти на виклики часу. Тому сподівання на створення і просування Проекту покладаємо головним чином на позапартійне середовище: ліберально-демократичну фракцію середнього класу (за М.Коном), чи креативний клас (Р.Флорида), який найбільше виграє від демократичної перпективи: http://world.pravda.com.ua/columns/2010/10/14/5467004/. Основою Нової Держави має стати нова Суспільна Угода. Чинна Конституція має бути кардинально оновлена, оскільки не передбачає механізму реального правового захисту, залишає можливості зловживання для посадовців, а також не враховує нових, мережевих можливостей застосування прямої демократії. Тому мережевна спільнота має всебічно сприяти правникам у створенні оновленої, дійсно демократичної Конституції, а також пакету ключових законів до неї. Ці документи у сукупності із технологією їх впровадження складуть Платформу загальноукраїнського демократичного руху – самокерованої мережі позапартійного об’єднання громадян без керівного центру: http://www.pravda.com.ua/articles/2009/07/15/4094326/. Відсутність єдиного центру і постійних керівників вирішує дві «національні» проблеми: виключає тяганину за булаву між лідерами, і заздрість «рядових» щодо більш здібних чи активних учасників процесу. Така структура передбачає вироблення і ухвалення рішень лише колективно, а для їх виконання призначає керівників робочих груп. Групи розформовуються після виконання завдання. Платформа мережі має бути позапартійною, оскільки в умовах протистояння двох співмірних частин однієї нації (навколо мовно-історичних суперечностей) отримати перспективу дійсної демократії неможливо: http://politiko.com.ua/blogpost44530. Ми вважаємо непримиренність радикалів згубною для України, і в той же час визнаємо принципову наявність справедливих (як і сумнівних) аргументів з обох боків. На цьому тимчасово ставимо крапку. Прихильники Платформи у спілкуванні кожен користується тією мовою, якою зручніше, а офіційні документи складаються державною мовою. До перемоги народовладдя шукати компроміс мають у своєму суто професійному, закритому колі фахівці, що представляють обидві принципові позиції. Ми закликаємо всіх українців на Сході і на Заході, в Центрі, на Півдні і на Півночі приєднатися до тимчасового мораторію на публічні дискусії з мовно-історичної проблематики. Розпалюванню ворожнечі і провокаторам з обох боків – повний ігнор! Ключовими принципами демократичного мережевого руху оголошуємо реальну прозорість поточної роботи всіх органів влади і реальну ж відповідальність кожної посадової особи в кожен момент її перебування на посаді. Посадовці мають звітувати не періодично і лише перед керівництвом (як зараз), а ще й щоденно (завдяки прозорості поточної роботи) безпосередньо перед громадянами і громадами: територіальними та галузевими http://sturm-ua.livejournal.com/ . Механізм реалізації обох принципів (на базі сервісів мережі) гарантує законодавчий пакет, до розробки якого запрошуємо всі охочих, насамперед – юридичну спільноту і програмістів. Демократична мережа фактично вже пустила коріння протягом останніх років: це соціальні мережі, професійні і регіональні мережеві спільноти, що склалися внаслідок процесу самоорганізації. Ці спільноти незабаром усвідомлять, що прийшов час активізувати громадсько-політичні аспекти своєї діяльності, брати участь у захисті спільних свобод: поки влада не поставила їх під електронний ковпак. Як тільки частина з них «достигне», вони ініціюють кооперацію і координацію, внаслідок чого з часом постане Демократична загальноукраїнська мережа. Координація почне відбуватися, як потреба обміну досвідом захисту своїх інтересів – на нових принципах самокерованої децентралізованої структури. Фахівці відповідних профілів, що частково вже згуртувалися, поступово скооперуються і складуть робочі групи і групи експертів з конкретних напрямків опрацювання і реалізації Платформи. Механізмом спільної роботи над документами, а також формування осередків (галузевих і регіональних) може стати вікітехнологія. Демократична українська мережа, що поставить завдання оновити державу, буде формуватися на суто громадянській основі: поза владою, а також поза участю будь-яких партій і недемократичних громадських організацій (http://politiko.com.ua/blogpost42094). ОСНОВНИЙ ЗМІСТ, КЛЮЧОВІ НАПРЯМИ І ФОРМИ ОНОВЛЕННЯ Принциповою засадою Нової Суспільної Угоди має бути контроль (розпочатий у віртуалі) за поточною роботою всіх чинних органів влади: як територіальних (адміністрації і виконкоми), так і галузевих (міністерства, відомства, суди). На підвищення ефективності віртуального контролю Демократична українська мережа ініціюює загальноукраїнську кампанію «За прозорість влади». Головна вимога до уряду: забезпечити прозору інформатизацію державного апарату і місцевих органів влади (включно з судами) відповідно до європейських стандартів і міжнародних зобов’язань України. Ключовою умовою реалізації Програми стануть нові менеджери державного управління, які не отруєні вірусом корупції. Їх треба заздалегідь шукати і готувати в кількості, якої вистачить для майбутньої одномоментної заміни всієї керівної ланки державної влади: як по територіях, так і по галузях (міністерствах та відомствах). Одночасна заміна усього керівного прошарку потрібна задля блокування саботажу, який чинять оновленню корумповані керівники державного апарату http://world.pravda.com.ua/columns/2010/09/29/5424418/view_print/. Нові керівники старих структур призначаються лише на час створення нових (прозорих) структур державного і комунального апаратів влади для здійснення адміністративно-територіальної реформи. Після завершення цієї роботи вони подають і відставку і можуть претендувати на постійні посади в оновленій структурі держави лише на загальних підставах – відповідно до прозорих конкурсів. Досвід управлінської роботи майбутні менеджери державного управління набувають заздалегідь, поза межами державних і партійних структур, що вражені корупцією (http://world.pravda.com.ua/columns/2010/09/15/5384338/). Основним засобом навчання і отримання управлінського досвіду стає громадська робота із створення і забезпечення результативної роботи Нових Громадянських Структур (переважно мережаних, без керівного ядра). Під час цієї роботи майбутні державні службовці опанують технологію функціонування самокерованих груп. Будуть використані всі можливості, що надає активна участь у створенні і захисті Організацій Співвласників Багатоквартирних Будинків (ОСББ). З часом складуться мережі асоціацій ОСББ. Такі асоціації можуть стати основою дійсного місцевого самоврядування у містах. Вони будуть виникати в рамках районів/мікрорайонів http://www.pravda.com.ua/columns/2010/09/30/5431255/ природним чином – на потребу вирішення ключових питань самоврядування: забезпечення транспортом, енергією і водою, фізичним захистом мешканців у формі осередків місцевої самооборони (дружин). Демократична українська мережа від перших кроків має усіма засобами розповсюджувати інформацію про потребу суспільства в оновленні держави, про позитивні соціально-економічні наслідки оновлення. Нова Держава, звільнена від влади олігархів, припинить розкрадання державної і комунальної власності, оптимізує оподаткування і виведе з тіні напівлегальний бізнес. Придушення корупції, стабільність законодавства і прозорість влади посприяє інвестиційному клімату, що приверне солідні капітали. Другий напрям покращення отримаємо від підвищення якості управлінських рішень з двох джерел: впорядкованості роботи апарату, який очолять кваліфіковані некорумповані службовці, та від підключення масового інтелекту до вироблення рішень (за допомогою мережевих засобів). Величезний ефект принесе вивільнення здібностей громадян, які отримають перспективу вільного особистого розвитку внаслідок справедливих і рівних умов доступу до освіти і кар’єрного зростання: Ukrainian dream. Реальна альтернатива розвитку країни, яку створює ДУМ, отримає громадську підтримку, яка стане суттєвим засобом м’якого тиску на владу. Вірогідне зростання підтримки мас може обернутися зростанням тиску з вимогою оновлення, у відповідь на який влада змушена буде робити певні поступки громадянській опозиції, щоби уникнути всеукраїнської кампанії громадянської непокори. В разі затримки поступок, або принципової неспроможності влади втілити пропозиції і вимоги ДУМ, може настати політична криза, яка має передумови завершитися Майданом-2 одночасно в багатьох містах України під одним, синьо-жовтим прапором. Під тиском громадянської непокори Президент (чинний чи наступний) буде змушений призначити новий уряд для організації референдуму з Нової конституції і проведення позачергових виборів до всіх органів влади Оновленої держави. Кандидати на міністерські посади в цьому технічному Кабінеті виявляться в ході створення пакету законодавства і демократичної мережі. Заздалегідь підготовлений механізм http://world.pravda.com.ua/columns/2010/12/13/5667262/ і кадри для підготовки і проведення виборів мінімізують тиск на виборців з боку фінансових і владних структур, заблокують можливість фальсифікацій при підрахунку голосів. Після легітимації Нової Суспільної Угоди та оновлення структури і кадрів державного апаратату Демократична українська мережа, як загальнонародний позапартійний рух, продовжить поточний контроль за роботою органів влади і новопризначених керівників. Демократична українська мережа у співпраці з новими громадськими організаціями і державними органами продовжить рух до трансформації Нової Держави в Державу Мережевної Демократії, яка ставить за мету вивести Україну до складу лідерів Європи: http://world.pravda.com.ua/columns/2010/11/26/5601111/. Тут доведеться відмовитися від принизливої наздогінної звички і зробити кидок на випередження – кидок, гідний великої нації. Але то буде вже наступний етап: про українську мрію, або про громадянську національну ідею – довгождане світло в кінці тунелю… 01.01.2011 Олександр Тертичний http://e-democracy.in.ua/index.php/prjama-demokratija/ukrajinska-perspektyva/110-forsajt-scenarij-dlja-ukrajiny |