Пенсійна реформа? Ну, перепрошую | | Печать | |
Аналітика | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11.05.2015 14:53 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Реформатори думають так, начеб-то в них є вічність для реформ, можна скільки завгодно розмовляти про реформи і переставляти ліжка. Але часу пройшло більше року, якщо революціонери не змінюють систему, приходять контрреволюціонери. Запропонована реформа, яка трохи покращує процес, але не змінює систему і не вирішує жодних проблем.
У Верховну Раду внесено проект змін до пенсійних законів. Уряд доповів, що пенсійна реформа нарешті розпочинається. Чи так воно насправді?
|
Вік | Кількість | Вік | Кількість |
59 | 611079 | 19 | 505129 |
58 | 597886 | 18 | 483504 |
57 | 643337 | 17 | 462666 |
56 | 649023 | 16 | 427112 |
55 | 679519 | 15 | 409399 |
54 | 687979 | 14 | 385427 |
53 | 722830 | 13 | 380885 |
52 | 699967 | 12 | 369864 |
51 | 677766 | 11 | 384829 |
Тобто, протягом найближчих 8 років ситуація буде лише погіршуватись, кількість молоді відповідних вікових груп буде з кожним роком менше, а кількість людей, що досягає пенсійного віку, зменшуватись не буде.
- Виплати на солідарну систему завеликі і не дають можливості розбудовувати високотехнологічні виробництва.
Протягом багатьох років головним джерелом експортних надходжень в Україну була металургійна галузь. Серед металургійних продуктів переважали продукти з найменшою долею праці - руда, сляб, заготовка.
Доля зарплати у ціні цих продуктів складає до 2%. Соціальні нарахування додають до ціни менше 0.8% - не помітна цифра. Вже при виробництві готового прокату, труб, метизів ця доля зростає до 8%, тобто соціальні нарахування додають до собівартості вже 3.2%. А тепер візьмемо високотехнологічне машинобудування, де доля зарплати у собівартості 40%. Соціальні нарахування додають 16% і забирають майже весь прибуток. А є й більш інтелектуальні виробництва з долею зарплати у 60-80%. Високий відсоток ЄСВ робить цей бізнес в Україні безглуздим.
Тому коли світова кон’юнктура металевої галузі погіршилась, її долю у українському експорті забрало рослинництво. Де також зарплати невеликі, а у собівартості переважає паливо та добрива. До того ж фіксований податок дозволяв платити невелику суму ЄСВ.
Так само виходить із ситуації найбільш інтелектуальна галузь України – IT. Працівники оформлюються приватними підприємцями на єдиному податку і сплачують ЄСВ з мінімальної зарплати, незважаючи на дохід. Інакше б в нас такої галузі не було зовсім.
Але великий завод не може піти таким шляхом. А виплачуючи легальні зарплати, неможливо виробляти інтелектуальну продукцію, що потребує високої кваліфікації працівників та великого обсягу обробки. Тому питома вага машинобудування у українському експорті кожен рік скорочується, а в ньому самому переважає найбільш проста продукція – вагони, великотоннажне литво, металоконструкції. Так замість турбін експортуються заготовки до турбін, замість кораблів корпуси. А кваліфікована обробка виконується вже закордоном і основна додана вартість залишається там.
Висновок: Тобто, необхідно скорочувати відрахування с зарплати при тому, що й існуючих відрахувань не вистачає.
2. Що пропонується пенсійною реформою?
- Запроваджується накопичувальний фонд
З 2017р. працівники будуть відраховувати до накопичувального фонду 2% від своєї зарплати. Цей відсоток кожен рік буде збільшуватись – з 2018р. 3% і т.д. з 2022р. треба буде відраховувати 7%.
Ті, кому на 1.1.2017р. виповниться 35років чи менше (тобто ті, що народилися у 1981р. і молодші) будуть зобов’язані це робити. Ті, кому буде більше 35 та менше 55 (1962-1980р.народження) зможуть відраховувати ці гроші за бажанням.
З 2018р. відрахування роботодавців до ПФ буде кожен рік зменшуватись на 1%. Тобто замість 36.73% у 2018р. буде 35.73% і т.д. до 31.73% у 2022р.
А сума у 3.6%, яку сьогодні кожен працівник відраховує у ПФ із своєї зарплати для тих, хто буде відраховувати до накопичувального фонду зменшиться до 0.6%, а для інших буде з кожним роком збільшуватись таким чином, щоб у 2022р. стала 8.6%.
Для працівників, що сплачують (чи за яких сплачують) по іншим ставкам правило буде тим самим. Тобто сума відрахувань (40.36% від зарплати для більшості) залишиться, але перерозподілиться по-іншому. Для деяких 2-7% буде перераховуватись не в ПФ, а в накопичувальний фонд, для інших на 5% зменшиться відрахування роботодавця та збільшиться самого працівника.
- Змінюється технологія спец пенсій. З 2016р. всі спец пенсії відміняються.
Замість них започатковуються накопичувальні професійні пенсії. Буде 5 професійних накопичувальних програм. 5-та програма стосується чиновників, депутатів, суддів, науковців. Вони будуть сплачувати до накопичувального фонду 2.5% від зарплати (насправді, бюджет буде за них сплачувати).
За інших працівників, які працюють в важких умовах та сьогодні мали право на підвищену пенсію, їх теперішні роботодавці будуть сплачувати до накопичувального фонду від 4 до 15% в залежності від професії. Відповідно, в залежності від накопичених коштів, їм буде сплачуватись підвищена пенсія.
З бюджету будуть і далі фінансуватись пенсії чорнобильців, інвалідів, учасників війни, осіб, що мають особливі заслуги перед Батьківщиною або мають право на пенсію за вислугу років. Бюджет також буде компенсувати різницю між нарахованою та мінімальною пенсію для тих, хто має необхідний стаж, але не напрацював на мінімальну пенсію, різницю між відрахуванням підприємств інвалідів та нарахованою ними пенсіями. Сьогодні ці суми виплачує ПФ, що є одним з джерел його дефіциту.
Для тих науковців та чиновників, хто вийшов на пенсію до 2016р. їх пенсії залишаться але надбавка не буде індексуватись. Для тих науковців та чиновників, що на 2016р. мали стаж, необхідний для пільгової пенсії, але не встигли її отримати, буде передбачена виплата компенсації при виході на пенсію за рахунок ПФ.
Працівники, що працювали на важких роботах і не мають стажу накопичувальної професійної системи, отримають пенсію на існуючих умовах. Накопичувальній фонд та пенсійні фонди 2-го рівня пенсійної системи будуть виплачувати пенсії в межах накопиченого кожним працівником. Їх внески будуть інвестуватись у цінні папери, отриманих доход буде джерелом для виплати пенсій. Тобто ця частина пенсії буде зароблена самим працівником, а не братись з внесків працівників майбутніх поколінь. Вона не буде залежати від доброти політиків, які перед виборами збільшують пенсійні виплати, а після – зменшують.
Так само і пенсії за особливі умови праці будуть зароблені самим працівником та його роботодавцем в той час, коли він працює, а не сплачені майбутніми працівниками та власниками того підприємства, як зараз.
Добре, що ПФ не буде виплачувати гроші, які належить виплачувати за законом, але до нього не перераховувались. Якщо закон вимагає їх сплачувати, то це має робити бюджет.
3. Країна потребує пенсійної реформи, а не окремих покращень існуючої системи.
Те, що влада називає пенсійною реформою, не є реформа, а лише деяке покращення існуючої системи.
Запропоновані зміни не вирішують жодної проблеми.
Вони не зменшать дефіцит солідарної системи.
Вони не мотивують збільшувати легальну зарплату.
Вони не збільшать кількість працюючих по відношенню до пенсіонерів.
Вони не зменшують відрахувань до солідарної системи, або зменшують несуттєво..
Навіть 7% відрахувань до накопичувального фонду (яке буде лише з 2022р.) недостатньо, щоб накопичити собі на достойну пенсію.
Відрахування до солідарної системи передбачені майже, ніж у 5 разів вищі, ніж до солідарної. Сума до накопичувальної системи недостатня, а до солідарної – завелика, щоб спонукати працівників та роботодавців легалізувати зарплату чи інвестувати у нові високотехнологічні виробництва.
Хоча за законом у накопичувальній системі можуть працювати і приватні пенсійні фонди, створюється спеціальний державний накопичувальний фонд, в який будуть робити відрахування всі працюючі. Цей фонд буде інвестувати накопичені гроші згідно із державними цілями. Міністр соціальної політики Розенко вже порахував, що у 2017р. держава отримає 6млрд.гр., якими зможе розпоряджатися, а віддавати тільки через 25років. Як держава вміє ефективно інвестувати, ми, нажаль, вже не раз бачили. Чиновники збираються витратити ці гроші і піти, а через 25 років прийдуть інші і будуть думати, що робити з пенсіями.
Реформувати чи загинути
Україна була країною, що жила не за рахунок виробництва доданої вартості, а за рахунок споживання природної ренти. Просто кажучи, сировина та продукти її первинної переробки на світовому ринку коштували значно більше за собівартість.
Влада присвоювала цю ренту і частину віддавала обслуговуючому її бізнесу, пенсіонерам та пільговикам. Це свято життя закінчилось. Треба навчитись виробляти додану вартість, або загинути. Третього шляху немає. Сьогодні той, хто вміє щось виробляти мусить або стати непомітним для держави, або емігрувати. Бо саме держава не дає виробляти додану вартість. Реформи – це те, що дає можливість працювати, заохочує працювати, запрошує тих, хто хоче та вміє.
Часу для реформ не залишилось. Влада чомусь думає, що у неї вічність для реформ. Є час далі розмовляти і нічого не змінювати. Насправді, більше року після Майдану – це вже забагато. А окрім розмов та технічних покращень нічого не відбувається. Коли революція тупцює на місті, приходить контрреволюція. Є країна де ресурсів значно більше, ніж у нас і яка може поділитися природною рентою в обмін на слухняну поведінку.
Комментарии
Як аксіома подається "неефективність" державної форми власності, але ж великі приватні власники самі не керують "бізнесом", а наймають менеджерів (тобто роблять те ж саме, що і держава, але мають не лише жалюгідний прибуток у 12-15% (це для розрахунків і статистики), а ще й на купівлю нерухомості і рухомості за кордоном, різного коштовного майна...).
Мы давали обзор по странам - почитайте http://liberal.in.ua/daydzhest/zarubezhniy-opit-funktsionirovaniya-zemelnogo-rinka.html
У Німеччині, після обєднання східної та західної її частин Федеральний уряд обрав шлях довготермінової оренди земель державної власності замість її продажі. «кляті капіталісти» не стали паювати ці землі і виставляти на продаж, а залишили у власності усього німецького народу.