Міністр про подвоєння мінімалки - правду каже чи ні? | | Печать | |
Середній клас |
21.05.2017 11:27 |
Міністр соціальної політики дав велике інтерв'ю, захищаючи проект пенсійної реформи. Сама реформа - це велика справа. Наскільки проект Уряду - то є реформа, то окрема розмова. Але доводи пана міністра зацікавили.
1. Дефіціт ПФ у минулому році начебто був 145млрд.грн., а у плані на 2017р. він зменшився до 141млрд.грн. «… при дефіциті бюджету Пенсійного фонду в 145 мільярдів гривень і власних доходів в 112 мільярдів гривень» «А в цьому році вже 141 мільярд гривень».
Так от, це неправда
Насправді дефіцит ПФ у 2016р. склав 84.8млрд.грн. План на 2017р. передбачає зменшення дефіциту до 71.7млрд.грн. Це нестача коштів для фінансування власних зобов'язань. Про неодноразово писалося, але Уряд Гройсмана вперто використовує свою лексіку 2.«Мінімальна зарплата на 1 січня 2015 року становила 1218 гривень, ставка ЄСВ 38%. При таких умовах за 35 років стажу людина вносила більше 194 тисяч гривень. Мінімальна пенсія на той момент складала 949 гривень. З урахуванням 18 років життя на пенсії, людина отримує майже 205 тисяч гривень. Скажіть, якщо за 35 років внесено 194 тисяч гривень, то чи має вона право претендувати на більше?»
Звісно має. Адже на кошти, що людина вносить у будь-який фонд, мають нараховуватися відсотки, причому, вищі за рівень інфляції. Інакше який сенс у колективних формах пенсійного накопичення?
3. Найголовніше. Пан міністр стверджує, буцім-то подвоєння мінімальної зарплати покращило справи ПФ Стверджує він це у трьох вимірах
Вимір 1 Власні доходи ПФ у 2016р. були 112млрд.грн., а у 2017 заплановані 142млрд.грн. Начебто за рахунок подвоєння мінімальної зарплати. Насправді, 142 більше. ніж 112 на 26.8% А зростання середньої зарплати в Україні у 2016р. (до подвоєння) складало 23.6% - не набагато менше. Тобто, власні надходження ПФ мали б зрости майже так само і без подвоєння зарплати. Вимір 2 «У результаті 3200 гривень в першому кварталі ми отримали в Пенсійний фонд плюс 40% у порівнянні з таким же періодом минулого року».
Насправді згідно із звітом Фіскальної служби, у 1-му кварталі 2017р. отримано ЄСВ 38.8млрд.грн. У 1-му кварталі 2016р. було отримано ЄСВ 30млрд.грн., тобто зростання збору ЄСВ склало 29.3%. Можливо, ПФ отримав додаткові доходи окрім ЄСВ, тобто не пов’язані із відрахуваннями із зарплати. Але їх не можна відносити до результатів збільшення мінімальної зарплати до 3200грн.
Вимір 3 Твердження про збільшення на 40% як результат збільшення мінімальної зарплати до 3200грн зустрічається у інтерв’ю декілька разів без пояснення, що саме зросло.
Можна припустити, що мається на увазі зростання середньої зарплати за 1-й квартал на 37% за даними Укрстату. Але це видається як результат виходу з тіні приватного сектору, який до цього платив мінімальну зарплату вимушений її подвоїти. Але чи дійсно це збільшення зарплати у приватному секторі? Трохи статистики від Укрстату. Візьмемо "бюджетні галузі", тобто такі, де працюють здебільшого бюджетники. Державне управління й оборона; обов'язкове соціальне страхування 1кв.2017 зростання 51.5% 1кв.2016 34.6% Освіта 1кв.2017 зростання 61.8% 1кв.2016 24% Охорона здоров'я та надання соціальної допомоги 1кв.2017 зростання 53.5% 1кв.2016 23.4% Бібліотеки, архіви, музеї та інші заклади культури 1кв.2017 зростання 51.7% 1кв.2016 26.4% Тобто зростання зарплати у бюджетників значно прискорилося і перевищіло середні по країні показники А сектори, де здебільшого працюють приватні бізнеси і немає держмонополій? Торгівля оптова, роздрібна, ремонт автомото засобів 1кв.2017 зростання 30% 1кв.2016 34.1% - о диво, суто приватна галузь, зростання зарплати уповільнилося і явно менше середнього по країні Промисловість 1кв.2017 зростання 28% 1кв.2016 26.8% - трохи прискорилося, але менше середнього по країні - правда, в промисловості є держпідприємства У т.ч. харчова промисловість 1кв.2017 зростання 30% 1кв.2016 30.2% - суто приватна газузь, немає змін Збільшення середньої зарплати пришвидчилося також у сільському господарстві та будівництві, що корелює з реальним ростом виробництва у цих галузях. Тобто, можна зробити висновок, що приватний бізнес "з тіні" не виходив, а зростання зарплати - результат збільшення оплати праці бюджетників. А приріст надходжень до ПФ - перекладання коштів з однієї державної кішені у іншу Зростання зарплати одночасно з ростом виробництва - це добре і природньо. А без такого сростання, за рахунок державних рішень - можливо тільки у бюджетній сфері за рахунок наших податків. Наостанок ще декілька цікавих цифр. Нам кажуть, що мінімальну зарплату та меншу сплачують у праватному секторі - бо "ухиляються"
А от що каже Укрстат. 3200 та менше у березні 2017р. отримуть 10.3% найманих працівників. У минулі роки мінімальну (і меншу) зарплату отримували лише 3.1% найманих працівників. Але у поштовій та кур'єрській діяльності - 50% Це галузь майже монополізована держмонополією - Укрпоштою Більше середнього також у охороні здоров'я - 13.8%, у бібліотеках, музеях, архівах - 15.8% А у IT, наприклад "відомих мінімізаторів" - тільки 5.8%, у промисловості - 7% А хто показує чесну зарплату вище 15т.грн? По країні таких найманих працівників лише 5.3% Але IT - 17.2%, Фінансова та страхова діяльність - 19.5%, Професійна та науково-технічна діяльність - 12.5% Виробництво фармпрепаратів - 27% Це не бюджетники, це приватний сектор - головний об'єкт репресивних зазіхань уряду. І ще цікава деталь. Уількість працівників, що отримали зарплату за вібработані 50% робочого часу та більше зменшилась у березні 2016-го було 7602.6, у березні 2017го - 7446.2млн.ч. І це при зростанні економіки на 2% Остатчні результаті підводити мабуть зарано. Але перші показують - як і передбачалося, операція по "виходу з тіні" провалилася. Збільшення зарплати вібдулося головним чином за рахунок бюджетних відрахувань. Приватний сектор підвищує зарплати природним шляхом одночасно з ростом виробництва та підвищенням вартості робочої сили на ринку. Штучне втручання в цей процес не приносить користі. |