Якщо влада збільшує соціальні виплати, це к виборам. |
Автор: Владимир Харьковский |
03.05.2012 21:33 |
Народна прикмета – якщо влада збільшує соціальні виплати, це к виборам. 2 роки Уряд боровся з популізмом і реформував економіку – зменшував соціальні виплати. Збільшили пенсійний вік і вимоги до стажу для нарахування пенсії, перевели на ручне керування пільги. Професіонали пояснювали неписьменним, що грошей в бюджеті та пенсійному фонді немає, народжуваність падає, пенсіонерів збільшується, треба все реформувати і менше платити, аби все не зруйнувалось. Мабуть, перед виборами щось змінилося в нашій економіці та демографії, бо Президент пообіцяв знов виплати збільшити. Але не повернути тим, у кого забирали 2 минулі роки (бо ті пільги давала минула влада), а вже від себе збільшити виплати широким народним масам. Що пообіцяв Президент? Його обіцянки докладно розтлумачили фахівці Міністерства соціальної політики: 1. Осучаснення пенсій, з рівня 2006р (як вони виплачуються сьогодні) до рівня 2007р. Влада пообіцяла, що в результаті протягом травня-грудня 2012 року 8 млн. 845 тис. пенсіонерів отримає більшу пенсію у середньому на 103,60 гр. Залишається незрозумілим, чому «осучасненням» називається перерахування на рівень 2007р? Останній раз пенсії осучаснювали в 2008р. по даним 2006-го. Середня зарплата у 2006р., нагадують в Міністерстві, була 928.81гр, а у 2007р. – 1197.91. Відповідно, і пенсії стануть більше. Але у 2011р. середня зарплата була вже 2633гр., тобто, в 2.2рази більше. В результаті дивних поглядів влади на сучасність ті, хто пішов на пенсію до 2008р. отримують в 1.5-1.7р менше грошей, в порівнянні з тими, хто пішов пізніше (при однаковому стажі і зарплаті), і будуть отримувати її далі. Підвищення на 103гр торкнеться не всіх. Ті пенсіонери, що мають достатній трудовий стаж, але пенсію - менше прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (з 1.04.2012р. це 838гр), отримують доплати до цього мінімуму. Після збільшення пенсій зменшаться чи зникнуть доплати, але грошей вони більше не отримають. Тобто, якраз найбіднішим додадуть менше, або не додадуть зовсім. 2. Для членів сімей померлих інвалідів війни (на сьогодні їх Уряд нарахував 172377 чоловік) - підвищити пенсійні виплати з травня 2012 року з 28% до 42% від прожиткового мінімуму осіб, що втратили працездатність.. 3. Підвищення пенсій для учасників ВОВ. На сьогодні за офіційними даними 276020 учасників ВОВ, що мають медалі, отримують доплату до пенсії 15% прожиткового мінімуму осіб, що втратили працездатність. Згідно з ініціативами вони будуть отримувати доплату до пенсії 20% прожиткового мінімуму. 1 млн. 031 тис. 172 особи учасника війни не мають нагород і отримують до пенсії 10% від прожиткового мінімуму. Будуть отримувати 15%. Таким чином, 1307,2 тис. учасників війни з травня будуть отримувати на 41.5гр більше. 4. Перерахування пенсій військовослужбовцям. За офіційними даними пенсію отримують 606.2т. колишніх військовослужбовців. Останній раз пенсію їм перераховували у 2008р. З тих пір грошове забезпечення військових зросло і нові пенсіонери отримують більше тих, що вийшли на пенсію до 2008р. Офіційні дані такі: середня пенсія за вислугу років складає 1924,6 грн., по інвалідності 2087,3 грн., за втрату годувальника 948,8 грн. Передбачається поетапне підвищення пенсій військовим до сучасного рівня ( як швидко – не зазначається). 5. Підвищення виплат малозабезпеченим пенсіонерам та інвалідам. На сьогодні 236т.дітей з малозабезпечених сімей отримують допомогу таким чином, щоб їх доходи складали не менше 50% прожиткового мінімуму (для дітей до 6р. цей мінімум 911гр, від 6 до 18р. – 1134гр). З 1 липня допомога збільшиться до 75% від прожиткового мінімуму 7400 малозабезпечених пенсіонерів та інвалідів отримували допомогу до досягнення 70% прожиткового мінімуму, з 1 липня будуть отримувати до 80%. 6. Забезпечення протезами та колясками інвалідів. За даними Міністерства, з 283т.інвалідів, що потребують протезів та колясок, на поч..2012р. лише 74.1% мали їх у себе. В результаті виконання Президентських ініціатив обіцяють, що будуть мати всі. 7. Для 30.4т.дітей із ДЦП забезпечити реабілітаційні послуги. Для цього передбачити окремий рядок в бюджеті, у т.ч. для надання фінансування недержавним реабілітаційним центрам.. 8. Підвищення допомоги родинам, які утримують психічно хворим людям. Зараз таким людям, якщо вони малозабезпечені, доплачують 10% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб (на 1.04.2012 – від 1094гр), що недостатньо. Мета – такі люди мають утримуватись вдома. Але жодних цифр і термінів в програмі немає. 9. Збільшення допомоги інвалідам ВОВ до 9 травня. Інвалідам І групи – 44 тис. 170 осіб - з 1200 до 2200 грн., на 1000 грн.; Інвалідам ІІ групи – 81 тис. 044 особи – з 1020 до 1920 грн., на 900 грн.; Інвалідам ІІІ групи – 40 тис. 177 осіб – з 920 до 1720 грн., на 800 гривень. 10. Збільшення фінансуванні медичного обслуговування інвалідів-чернобильців. Суму фінансування збільшують з 28.7млрг.гр до 50млн.гр. (Зазначених інвалідів 115т., тобто фінансування на кожного збільшили з 250гр. до 495гр). 11. Збільшення фінансування для отримання житла інвалідами. На придбання житла інвалідами: чорнобильцями, ВОВ, воїнами-інтернаціоналістами, сліпими, глухими в бюджеті було закладено 105.9млн.гр На ці гроші мали намір придбати 353 квартири (300т.гр на 1 квартиру). Ініціатива Президента – додатково виділити 211.8млн.гр (на придбання ще 706 квартир). Чи вистачить 1056 нових квартир на всіх інвалідів, що потребують житла, не повідомляється. 12. Осучаснення страхових виплат для шахтарів-інвалідів. Ці виплати збільшують кожен рік на коефіцієнт зростання реальної зарплати, хоча люди отримують номінальну зарплату. З березня для 310.4т.шахтарів-інвалідів перерахували страхові виплати за останній рік на ріст номінальної зарплати (в середньому на 140гр на людину більше). Надалі планують перераховувати виплати за минулі роки. 13. Виплата 1000гр вкладникам Ощадбанку СРСР, що зареєструвались у 2008р., але не отримали своїх грошей (6млн.громадян). 14. Перебудова роботи соціальних служб - переведення у сімейні форми проживання 24т.дітей-сиріт - створення інституту соціальних працівників, які б працювали з сім’ями, виявляли б проблеми, консультували та т.ін. - впровадження європейських підходів до боротьби з безробіттям Конкретних показників та сум фінансування по даному пункту не наведено. 15. Започаткування механізму здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов 16. Збільшення видатків на заходи щодо створення мережі регіональних перинатальних центрів з інноваційними технологіями та сучасним обладнанням
Всі ці заходи правильні. Сумнів викликає лише їх фінансування і ефективність.
Зміни бюджету для реалізації соціальних ініціатив. Зміни до бюджету були подані у ВР 9квітня, проголосовані 13квітня, причому процедура прийняття зайняла 10хвилин. Це вже традиція – гроші платників податків ділять без обговорення, на власний розсуд, навіть вигляду не роблять, що думка самих платників когось турбує. Видатки бюджету збільшилися з 358млрд.гр до 391.4млрд.гр., тобто на 33.4млрд.гр. З них на соціальні ініціативи виділено 18.2млрд.гр. – трохи більше половини. Зокрема, на збільшення пенсій передбачено 9.1млрд.гр. (з них 2.1млрд.гр – за рахунок внутрішніх доходів ПФ, за рахунок збільшення бюджету – 7млрд.гр) Покриття дефіциту ПФ виросте з 9.7млрд.гр до 15.3млрд.гр (Нагадаємо коли приймали пенсійну реформу, влада обіцяла подолання дефіциту ПФ до 2013р. після чого - введення накопичувальної системи. Ми вже тоді, у 2011р. звертали увагу на нереальність таких планів. В результаті змін у бюджеті дефіцит ПФ зріс майже до рівня 2010-11рр. Заплановане на 2012р. зменшення дефіциту не відбулося.) Компенсація вкладів у Ощадбанк СРСР – 6.15млрд.гр. На реабілітацію інвалідів виділено 182млн.гр. Щорічна допомога ветеранам ВОВ та жертвам нацистських переслідувань – 150.7млн.гр. Забезпечення житлом воїнів-інтернаціоналістів – додатково 40.1млн.гр, інвалідів по зору та слуху – 10млн.гр., інвалідів війни – 71.7млн.гр., чорнобильців – 100млн.гр. – всього 221.8млн.гр. Реабілітація дітей з ДЦП – 60.8млн.гр. – окремий рядок в бюджеті передбачений. Здешевлення іпотечних кредитів – 1млрд.гр. Створення мережі перинатальних центрів 269.6млн.гр. Вивчення проекту бюджету викликає 2 питання - Чому у людей спочатку забрали, а тепер віддають - Звідки гроші.
Забирали – казали реформи. Роздають – реформи скінчились? За останні місяці був прийнятий ряд Постанов КМ, що збільшували виплати інвалідам ВОВ, чорнобильцям, афганцям, дітям війни, що, тим не менше, не підіймало їх на рівень, який був гарантований законами. Адже в 2011р. Уряд отримав право встановлювати рівень підтримки цих категорій пільговиків своїми постановами. Єдина логіка, яку можна побачити в діях Уряду – забрати те, що призначали попередники і тепер віддавати перед виборами вже від себе. Питання викликають також нюанси реформ. Наприклад, іпотечного кредитування. 1. Що буде, якщо людина в 2012р. отримає іпотечний кредит, наприклад, на 10років. Частину відсотків у 2012р. йому компенсує держава. А після виборів програма фінансуватись не буде. І новоселу доведеться платити ринкові відсотки за кредитом, до яких він не готовий. Адже вибори вже пройдуть…
2. У експертів викликає сумнів і згода банків кредитувати під 16%, як цього вимагає програма кредитування, і згода будівельників давати квартири при оголошеній ціні за 1м2 площі А як же реформи? Якщо б Уряд хотів проводити реформи, він би не збільшував соціальні виплати, а зменшував податки та соціальні нарахування на зарплату (як спочатку і обіцяв). Згідно з бюджетом ПФ на 2012р., сума єдиного внеску, розподілена на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, складає 157млрд.гр. Для цього від зарплати працюючого відраховується більше 40% (роботодавець 36.76% і більше, сам працівник 3.6%) Якщо б зменшити нарахування ЄСВ на 4процентні.пункти до 36%, це б зменшило доходи ПФ на 15.7млрд.гр які б можна було б компенсувати грошами із запланованих змін до бюджету, та ще й залишилося б 2.5млрд.гр. на соціальні ініціативи. Із зменшених 4п.п 2 склали б абсолютне зменшення, а ще 2 можна було б направити до накопичувального фонду, започаткувавши реальну пенсійну реформу. Це була б і реформа зарплат, бо зменшення соціальних нарахувань – єдине, що зможе вивести зарплати з тіні. А так, виходить, у влади немає реформ. Залишились самі реформатори. Звідки ж гроші?
Доходи передбачено збільшити на 33.35млрд.гр, у тому числі податкові – на 22млрд.гр Податок на додану вартість передбачено збільшити на 16,9млрд гр (в т.ч. з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) – на 2,9млрд гр і з ввезених на територію України товарів – на 14млрд гр); Податок на прибуток підприємств – на 3,4млрд гр; Плату за надання адміністративних послуг – на 1,8млрд грн. Доходи від власності – на 9.36млрд.гр. Крім того, запропоновано врахувати додаткові надходження в розмірі 6млрд гр.. від сплати премії за укладання угод про розподіл продукції, включаючи ділянки надр у межах континентального шельфу Чорного моря. Правда, угод немає, в законі є доручення Уряду їх заключити.
Чи реальні додаткові доходи? Навіть Комітет ВР з питань бюджету в них не вірить: «Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту основним джерелом збільшення доходів загального фонду державного бюджету є економічне зростання та детінізація – 21млрд грн. Водночас, Урядом не переглянуто основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2012 рік, які б підтверджували обґрунтованість та реалістичність збільшення доходів бюджету». Але голосують… Експерти вже давно наголошують – зростання доходів бюджету в 2012р. недостатнє і викликане здебільшого збором податків наперед. Комітет по бюджету ВР нагадує «За оперативними даними Казначейства доходи загального фонду державного бюджету за січень-березень п.р. надійшли в обсязі 65,9млрд гр.., що становить 22,9% річного плану і лише на 2,1% або на 1,4млрд гр. більше плану на звітний період». Преса пише про податковий терор на митниці , який зупинив імпорт. Хоча б ця історія показує – імпортери зупинять поставки але не будуть платити більше. А оскільки імпортний ПДВ – головний наповнювач бюджету, то терор тільки зменшить його доходи.
Експерти згодні з комітетом ВР – немає джерел бюджетних виплат, окрім інфляційних Зростання економіки незначне, звідки можна вибити додаткові гроші? - В Європі криза, експорт металів падає; - Зростання промисловості сповільнилося, у березні вперше з 2010р. виробництво зменшилось; - У сільському господарстві прогнозують менший врожай, ніж в минулому році; - Будівництво не зростає (підтверджуючи думку, що минулорічний ріст був викликаний державними інвестиціями в Євро, а не внутрішнім попитом); - Навіть Держкомстат нарахував у 1-му кварталі лише 1.8% зростання ВВП. Як при таких умовах Уряд планує вичавити з економіки додатково 30млрд.гр? Наприклад, змінили коди КВЕД. Податківці примушують підприємців міняти регістраційну карткую Для цбого коден має сплатити 55гр адміністративних послуг та ще й вистояти в черзі. 3млн. підприємців на ровному місці збільшили надання адміністративних послуг на 150млн.гр. Таким чином можна і далі наповнювати бюджет. В соціальних ініціативах Президента є чимало правильних речей. І пенсії треба осучаснити, і бідним допомагати Добре, що майже всі ініціативи стосуються дійсно бідних людей. Але реалізація їх «як завжди». - В країні немає не інфляційних джерел для покриття витрат - Замість зменшення податкового тягаря влада збільшує його - Заходи Уряду протилежні всьому тому, що сам уряд робив минулі 2 роки. - Заходи Уряду прив’язані до виборів, вони не складаються у будь-яку системну політику. Цей передвиборчий акт не полегшить життя більшості населення, погіршить економічні перспективи країни, відсуне реформи. Але чимало буде залежати від настирливості Уряду в проведенні цих ініціатив. А також від виборців. Чи купляться вони в черговий раз на передвиборчий соціал? На соціальні обіцянки дивився Влад Харьковский разом з сайтом Тексти, де можна ще й подивитись на візуалізацію змін до бюджету
|
Оновлено 03.05.2012 22:20 |