Експорт продукції машинобудування з України 2018р.
Експорт машинобудівної продукції з України у 2018р. зріс на 9% з 5.05 до 5.51млрд.$ Якщо ж виключити країни ЄАЕС (РФ, Білорусь та Казахстан), то зростання більше - 14.8%
Хоча до докризового рівня ще далеко. У 2012р. машинобудівний експорт становив 13.3млрд.$, і поза країн ЄАЕС також більше - 4.7млрд.$
2018р. - перший, коли експорт машинобудівної продукції до РФ становив менше 1млрд.$ ( 963млн.$) А експорт до Угорщини майже наздогнав експорт до РФ (875млн.$ - фактично це експорт до різних країн ЄС, Угорщина - транзитна країна для електротехничних підприємств Закарпаття).
А 10 років тому РФ обгоняв Угорщину у 10разів, на другому місці був Казахстан. У 2018р. Казахстан відстав.
Експорт до Німеччини не змінився, 560млн.$ як було, так і залишилося. Суттєво зріс експорт до Польщі (за рахунок автопроводу), та до Китаю. Падіння у рази до РФ, Білорусі та Казахстану.
Зростання відбувається за рахунок електротехнічної продукції міжнародних кампаній, розташованих на західному кордоні країни. Всі інші галузі, старі підприємства в цілому зменшують експорт.
На графііку - 3 основні галузі - устаткування та обладнання, залізничний транспорт та електротехнічна галузі. Залізничний транспорт - це, здебільшого, вагони. У 2012р. вони складали 20% всього експорту машинобудування з України. У 2015р експорт вагонів, як і іншогозалізничного транспорту, впав до мінімальних значень. Експорт обладнання та устаткування зменшився у кризу 2015р і майже не відновився. У той же час експорт електротехнічної продукції наздогоняє докризові показники. Це видно із наступної діаграми:
У 2008р. обладнання та устаткування, залізничний транспорт давали більше експортної виручки, ніж електротехнічна продукція:
Помітним був експорт авіатехніки.
У 2018р. все змінилося:
Експорт обладнання та устаткування зменшився у 2 рази, залізничного транспорту - на порядок, авіатехніки - у 20разів. Але трохи збільшився випуск судів (здебільшого - надувних). Взагалі, окрім електротехнічної продукції та механічного обладнанняя всі інші галузі дають мало помітний внесок у загальну статистику. Бо вони експортуютть на 200млн.$ та менше, а облік йде на млрд.$
Тому далі буде розкрито докладно структура експорта основних товарних груп.
На діаграмі нижче показана динаміка експорту за основними товарними групами 3-х основних галузей.
Якщо у 2012р. основною товарною групою були залізничні вагони, то у 2018р. їх внесок малопомітний. Вагони експортувалися до РФ, інших країн пост-СРСР. Криза 2014-15рр зменшила можливості паливно-сировинних країн купляти вагони, окрім того, у РФ побудували свої заводи. Попит на вагони у постСРСР впав природним шляхом, інших покупців не з'явилося.
На другому місці йшли двигуни, здебільшого, турбореактивні. Продавалися вони головним чином до РФ та країн, що купували російські транспортні засоби. Політичні причини призвели до різкого зменшення поставок до РФ, у інші країни - виконувалися старі контракти, нових ставало все менше, адже двигуни йшли разом з російськими поставками. Тому й продаж двигунів не впав відразу до 0, а суттєво зменшується кожен рік.
А от автомобільний провід вийшов на перше місце і забезпечив основне зростання машинобудівного експорту. У меншій мірі зростання забезпечили електронні підприємства іноземних інвесторів, що випускають електронну продукціїю на підприємствах на західному кордоні.
Експорт обладнання та устаткування.
Що експортувалося:
Експорт основних груп обладнання та устаткування різко впав у 2015р. і з того часу майже не піднявся. У 2018р. обсяг експорту кожної групи став менше 0.5млрд.$ і все менше впливає на загальні показники.
Експорт у країни ЄАЕС падає і з політичних, і з комерційних причин (бум на ринку комодитиз пішов у минуле, у цих країн немає стільки грошей).
А інші країни?
Він майже не впав, він був невеликим і таким залишився. Бо експорт механічного устаткування та обладнання - це здебільшого продукція 1970-х років на старому радянському обладнанні та за старими технологіями. Попит на них за кордонами пост СРСР зменшується з кожним роком навіть при продажу за заниженими цінами.
Звертає увагу експорт підшипників - один із радянских підшипникових заводів (у Луцьку) був приватизований шведськими виробниками (фірма SKF). І цей завод працює на Німеччину, Угорщину та інші країни ЄС. У ЄС йде 80% випуску продукції заводу. Тому експорт підшипників поза ЄАЕС майже не змінився. Але 1 завод не робить загальної картини.
У 2008р. основою експорту як раз і була традіційна з радянських часів продукція - двигуни, насоси, будівельна, металургійна, сільськогосподарська техніка. Експорт підшипників відставав. Доля країн ЄАЕС (окрім підшипників) була значно більше 50%.
У 2018р. все змінилося. Не тому, що збільшився експорт поза ЄАЕС, а тому, що зменшився у РФ та Казахстан - країни, залежні від цін на паливо.
В результаті експорт всіх основних груп зменшився, а поза ЄАЕС - залишився незмінним. Збільшився за групою двигунів - це експорт у країни призначення російських транспортних засобів, в яких застосовуються українські двигуни. За документами вони йдуть напряму.
Куди експортувалося?
Зелена лінія - це експорт у Європу ВІн єдиний трохи зріс. У інші країни - майже не змінився. У країни ЄАЕС, особливо у РФ - стрімко впав.
Експорт електротехнічної продукції
Що експортується
Зростає експорт автомобільного проводу та електронної продукції (телефонів та комплектуючих). Паралельно на тих самих підприємствах Закарпаття випускають прилади для підігріву води (для приготування чая та кофе). Впав експорт трансформаторів, бо їх експортував радянський завод, що виробляв за старими технологіями.
На діаграмах показан експорт товарних груп, які давали 100млн.$ та більше у 2008 чи 2018рр
У 2008р. експорт трансформаторів був найбільшим серед всіх видів електротехнічної продукції. І майже все йшло до РФ. У країни ЄАЕС йшов майже весь експорт двигунів, більша частина апаратури для захисту кіл (вимикачі, перемикачі, роз'єднувачі, запобіжники та ін).
У 2018р. все змінилося. Експорт автомобільного проводу зріс у 2.25раз і все - за межі постСРСР. Експорт трансформаторів впав у 6разів, у т.ч. за межі ЄАЕС - у 3 рази. Радіоапаратура, монітори - також падіння експорту. Не тільки за рахунок припинення продаж радіоапаратури часів СРСР, але й перенаправлення випуску закордонних інвесторів на інші види продукції.
Апаратура для захисту кіл - експорт у ЄАЕС впав, а у інші країни (в першу чергу до Німеччини) зріс.
Електродвигуни - експорт впав у 2 рази, а за межі ЄАЕС залишився незмінним, мізерним.
Телефони та водонагрівачи - експорт зріс у рази, в основному, до ЄС за рахунок іноземних інвесторів, що побудували свої підприємства на західних кордонах України.
Але обсяг у 300млн.$ не дає змоги суттєво збільшити український машинобудівний експорт, бо старої продукції втрачено на мільярди $.
Куди експортується?
Експорт до ЄС стрімко зростав, експорт до РФ та інши пострадянських країн так само стрімко падав.Експорт до інших країн стояв на місці.
Основні країни імортери української машинобудівної продукції
На диаграмах нижче показані зміни експорту до РФ, Угорщини та Німеччини - трьох основних покупців української машинобудівної продукції.
Перший стовбчик - 2008р., далі 3 стовбчика - останні 3 роки.
Структура експорту до РФ:
У порівнянні з 2008р. різке (у рази) падіння за всіма групами. Але з закінченням кризи за деякими групами, окрім двигунів, невеличке зростання, хоча обсяги далекі від докризових рівнів. А експорт двигунів кожен рік падає, оскільки це - військова продукція і прямий експорт заборонений. Окрім насосів, ексопрт яких у минулі 2 роки дещо зріс, всі інші товарні групи дають значно менше 100млн.$, тобто їх вплив на загальний рівень експорту став невеликим.
Структура експорту до Угорщини:
Зменшився експорт моніторів та з/ч до них за рахунок переорієнтування виробництва на підприємствах західних інвесторів. Основним став випуск телефонів (та комплектуючих) та апаратури для приготування чаю та кофе на тих самих підприємствах. У 2008р. вони такого не випускали зовсім, а у 2018р. експортують на 250-260млн.$ кожної товарної групи. Почався експорт смарт-карт, трансформаторів та апаратури захисту кіл, хоча він ще й невеликий, але кожен рік зростає.
Структура ексопрту до Німеччини:
Основа експорту до Німеччини - це провід для автомобільних концернів Німеччини. Всі інші товарнігрупи дають меньше, ніж 100млн.$ Але зростання експорту триває. Це експорт підшипників - зріс до 63млн.$, апаратура захисту кіл - до 56млн.$, обладнання підготовки шихти, трансформатори. Динаміка позитивна, але такими темпами потрібно ще чимало років, щоб вийти на помітні продажи.
Треба відзначити суттєвий ріст експорту машинобудівної продукції до США на 90%. У 2018р. загальних обсяг машинобудівного експорту досяг 102млн.$ проти 53.8млн.$ у 2017р. Причому, експортувалася різна продукція, а не автопровід, як до більшості країн ЄС. У 2018р. було продано 25млн.$ - радіоапаратури, 20млн.літальних апаратів та з/ч, 14млн.$ вугільних елементів,
Зростання експорут відбувається і за іншими позиціями, але залишається на дуже невеликому рівні. Так, наприклад, пральних машин та обладнання було експортовано на 40млн.$, що більше, ніж раніше. Основний експорт йде до Польщі, трохи менше - до інших східноєвропейских країн.
Зростає експорт холодильників - до 47млн.$, основний покупець у Словаччині, купують і інші східноєвропейські країни.
Виробники - середній бізнес, що побудував сучасне виробництво з участю іноземних інвесторів..
Це гарна тенденція, але такий обсяг не впливає на загальні ціфри і не може замінити втрати мільярдів $ на зменшенні експорту техніки 1970-х. Таких виробників має бути на порядок більше, щоб тенденція стала помітною за межами статистики.
Таким чином, тенденція останніх років не змінюється. Експорт старої продукції 20ст зменшується, за деякими позиціями. майже до 0, за іншими - у рази. . Основний покупець такойї продукції залишається у РФ та інших країнах пост СРСР. Зменшення викликане рецесією у економіці РФ, інших ресурсодобуваючих країн та подальшою застарілістю обладнання 1970-х. Ви можете собі уявити компьютер чи телефон навіть 20-річної давнини? Побутова техніка чи обладнання служить довше, але не так довго. Так, наприклад, європейське космічне агенство продовжує застосувавти український двигун РД-843, але розробляє новий, більш екологічний та сучасний двигун. Пройде декілька років - і цей двигун не вдастся продати. Така сама історія із всіма розробками 20ст. Їх продається все менше, все дешевше, а черех деякий час і взагалі не вдається продати.
А нова продукція,яка має попит на світовому ринку, виробляється, але у значно меншій кількості. Припиняється експорт на мільярди, а нове виробництво експортує десятки, добре, коли сотні мільонів.
Хоча їх кіькість зростає Але дуже далека ще до втраченого рівня. Темп зростання недостатній.