Як формувалися та як витрачалися кошти соціальних фондів у 2012р. | | Печать | |
Статистика | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30.06.2013 12:02 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Соціальні фонди накопичують та перерозподіляють великі кошти, які їм перераховують громадяни України. Основним джерелом доходів ціх фондів - Єдиний соціальний внесок, який перераховують підприємці з заробітної плати найманих праціників.
У 2012р. загальні витрати соціальних фондів склали 255.7 млрд.гр. З них за рахунок Єдиного соціальниго внеску (ЄСВ) - 178.8 млрд.гр, або 70% Коштів бюджету - 76.4 млрд.гр., або 30% Інші надходження та зміна залишків коштів разом - менше 1 млрд.гр Для відома - витрати Державного бюджету України у 2012р. склали 395.7 млрд.гр.
Таким чином, витрати соціальних фондів складають майже 2/3 від розміру бюджету (64.5%), а прямі перерахування з бюджету до соціальних фондів - майже 1/5 державного бюджету (19.3%)
Тим не менше, якщо до доходів та витрат бюджету прикута увага ЗМІ та громадськості, то робота соціальних фондів відома значно менше.
Це при тому, що всі місцеві бюджети витратили у 2012р. 222 млрд.гр ,тобто менше, ніж соціальні фонди. А. наприклад, міністерства оборони та внутрішних справ витратили 14 та 15 млрд.гр, або 4% від витрат соціальних фрндів.
Сумарні витрати бюджету та соціальних фондів склали у 2012р. 574.5 млрд.гр (без врахування взаємного перетоку коштів). ВВП України у 2012р. склав 1304.1 млрд.гр. Тобто перерозподіл ВВП через бюджет та соціальні фонди склав 44.1% - це завеликий відсоток для такої малорозвинутої країни як Україна.
Якщо грубо, то з кожних 100гр. продукції чи послуг, які вироблені в Україні, 44гр йдуть до бюджету, а тільки 56 отримує виробник.
Джерела наповнення соціальних фондів.
178.8 млрд.гр , або 70% від доходів соціальних фондів склав Единий соціальний внесок. У т.ч. за рахунок внесків - роботодавців - 158.8 млрд.гр, або 88.8% - застрахованих осіб - 16 млрд.гр., або 8.9% - фізосіб - приватних підприємців - 3.9 млрд.гр, або 2.2% Доля різних джерел формування ЄСВ представлена на діаграмі
Фактично, кошти роботодавців та застрахованих осіб - це одни й тіж самі кошти. Від нарахованої працівнику зарплати його роботодавець відраховує до соціальних фрндів більше 40%. Але більшу частку (36.76% від зарплати) він відраховує безпосередньо і вона не включається до зарплати, а меншу (3.6%) - від вже нарахованої працівнику зарплати.
ЄСВ розділяється між кількома фондами.
Пенсійний фонд отримує 153.8 млрд.гр, або 86% ЄСВ Фонд страхування від непрацездатності - 9.7 млрд.гр, або 5.4% Фонд страхування від безробіття - 9.1 млрд.гр, або 5.1% Фонд страхування від нещасних випадків - 6.1 млрд.гр., або 3.4%
Найбільше коштів аккумулює та витрачає Пенсійний фонд.
Всього у 2012р. він витратив на виплату пенсій 233.7 илрд.гр. Пенсії сплачувалися 13.6 млн.пенсіонерів. Середній розмір пенсії склав 1473.73 гр. Зокрема, відрахування від ЄСВ склали 153.8 млрд.гр, або 65.8% Інші доходи, або 1/3 витрат ПФ склали виплати з бюджету. Більша частина бюджетних переказів склали закладені в законодавство бюджетні виплати на спецпенсії.
За рахунок коштів ЄСВ мають сплачуватись пенсії згідно з законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, або згідно з іншими законами, але в межах сум, передчачених цим законом.
Всі інші суми(у т.ч. пенсії військовослужбовцям), доплати, надбавки, згідно з інших законів ("спецпенсії"), виплачуються за рахунок перерахувань з бюджету. З цією метою з бюджету до ПФ у 2012р. було перераховано 49.2 млрд.гр.
15.3 млрд.гр. бюджетних грошей перераховано до ПФ з метою покрити дефіцит, бо власних надходжень з ЄСВ не вистачає А 11.9 млрд.гр - це неповернуті кредити Держказначейства.
Таким чином загальний дефіцит ПФ у 2012р. склав 27.2 млрд.гр. 1.6 млрд.гр поступило з іншіх соціальних фондів на виплату пенсій з інвалідності та на втрату годувальника.
Таблиця 1 Доходи ПФУ у 2012р. млрд.гр.
Перекази підприємств, на яких зайняті працівники з важкими умовами праці (список 1) для виплати їм підвищеної пенсії склали 2.5млрд.гр, або більше. ніх 1% від всіх доходів ПФ. Кошти небюджетних закладів для виплати надбавок до пенсій науковим працівникам склали 42млн.гр. Слід зауважити суттєве невиконання плану надхлджень коштів від ЄСВ (154млрд.гр замість 159.1, або 96.8% івд плану), коштів від підприємств на виплату пенсій працівникам із шкідливими умовами праці за списком 1 (2.45 млрд.гр замість 3.18, або 77% від плану). Витрати ПФ наведені у таблиці 2
Таблиця 2 Витрати ПФ у 2012р. млрд.гр
Адміністративні витрати окрім витрат на керівництво фондом (2.24 млрд.гр) вклюючають в себе 90млн.гр. витрати на інформаційно-програмне забезпечення, 35млн.гр. витрати на друг бланків та свідоцтв, 90млн.гр витрат на розрахунково-касове обслуговування. Слід зауважити суттєве зменьшення виплат військовослужбовцям в межах сум пенсійного закону (4.43млрд.гр замість 6.05, або 73.2% від запланованих сум) і суттєве збільшення виплат працівникам в межах пенсійного закону (184.3 млрд.гр замість 175.5 млрд.гр, або 105% від запланованих сум). Іншими словами, збір коштів до ПФ виявився менше запланованого, а виплати - більше. Різниця була фактично покрита неповернутими позиками Державного Казначейства.
Серед інших фондів найбільше грошей українських громадян акумулює Фонд страхування від тимчасової непрацездатності
У таблиці 3 відображена діяльність фонду у 2012р.
Таблиця 3 Фонд страхування тимчасової непрацездатності у 2012р. Млрд.гр
Для порівняння, Мінистерство охорони здоровя'я витратило у 2012р. приблизно стільки ж коштів, скільки і фонд страхування від непрацездатності - 9.5 млрд.гр.
Зокрема, сума в 1.6 млрд.гр на оздоровчі заходи, тобто путівки за рахунок коштів фонду давно викликає питання в силу непрозорості її розподілу.
Наступний соціальний фонд - це фонд страхування від нещасних випадків на виробництіф та профзахворювань. Його доходи у 2012р. склали 6.2млрд.гр, майже всі - за рахунок ЄСВ.
Витрати фонду склали 5.7 млрд.гр, у т.ч. - відшкодування шкоди потерпілим на виробництві (в разі смерті - членам їх сімей) - 4.8 млрд.гр або 84.2% витрат (у т.ч. пенсії у разі інвалідності та втрати годувальника - 3.7 млрд.гр) - медична, соціальна та професійна реабілітація потерпілих на виробництві - 0.3 млрд.гр, або 5.3% - інші видатки - 0.5 млрд.гр., або 8.8% Нажаль, фонд не відокремлює в своєму бюджеті адміністративні видатки. Фонд витратив на відшкодування потерпілим мйаже стільки ж коштів, скільки витратило на свою діяльність Мінистерство надзвичайних ситуацій (5.6 млрд.гр) Ще один соціальний фонд - це фонд страхування на випадок безробіття. Його доходи та видатки у 2012р. відображені у таблиці 4
Таблиця 4 Фонд страхування на випадок бізробіття у 2012р. млрд.гр.
Витадки фонду значно більші, ніж у всіх Академій наук України разом (6.3млрд.гр), а їх ефективність громадськість не досліджує. Чи ефективні дотації роботодавцям на працевлаштування безробітнгих? Як йде бізнес у підприємців, що були безробітними і започаткували свій бізнес за рахунок фонду?
КЛ зауважує, що доходи та видатки соціальних фондів складають велику долю у державному перерозподілі суспільного продукту, але діяльність цих фондів ще не стала об'єктом достатньої суспільної уваги. Статистика доходів та витрат недостатня, бракує аналізу ефективності та доцільності витрат.
Джерело інформації - сайти соціальних фондів, звіт Держказначейства про виконання бюджету 2012р., відповіді соціальних фондів на запити про отримання доступу до інформації.
Статистику вивчав В.Рапопорт |