Експорт продукції машинобудування з України у 2020р майже не зменшився, незважаючи на світову кризу
1. Загальний обсяг машинобудівного експорту:
Експорт української машинобудівної продукції почав падати разом з цінами на углеводні з 2013р. та досяг мінімуму у 2016, бо основні покупці були країни, залежні від цін на них. Безумовно, значне падіння експорту до РФ було спричинено її військовим втручання в Україну. Але тенденція зменшення експорту існувала і без нього.
З того часу експорт потроху відновлюється за рахунок повільного та сталого зростання продаж до країн ЄС. Навіть у рік локдауну - 2020р без урахування країн ЄАЕС (РФ, Казахстан, Білорусь) український машинобудівний експорт трохи зріс при тому. що у основних покупців української продукції було суттєве падіння економіки.
Якщо не враховувати країни ЄАЕС, машинобудівний експорт в цілому зростає, а падіння у кризу не такі істотні, як до РФ чи Казахстану. Зараз експорт поза межі ЄАЕС складає вже 79% всього експорту (замість 34% у 2008р) тому великих стрибків чи падінь можна не чекати.
2. Розподіл експорту по країнам-покупцям
До кризи 2014р. РФ купувала української машинобудівної продукції у рази більше. ніж інші країни. Різке падіння цін на углеводні та політичні обмеження призвели до різкого зменшення експорту до РФ. Хоча вона залишаєтся другим за обсягом покупцем
Казахстан до кризи 2014р. був другою країною за обсягами українського машинобудівного експорту. Падіння цін на нафту суттєво зменшило обсяги закупівль Казахстаном машинобудівної продукції
У 2020р. Угорщина вперша випередила РФ за обсягом купівлі українскої машинобудівної продукції. Треба зауважити, що експорт до Угорщини частково транзитний, звідти українська продукція розходиться по іншим країнам ЄС (але вже як угорська)
Експорт до Німеччини залишається на стабільному рівні не зважаючи на кризи. На протязі десятиріччя він зріс на 10% і в тривалій перспективі продовжує потроху зростати і далі
Колись Іран купував українські комплектуючі у складі російської продукції. Після 2014р. Ця кооперація припинилася, окрім того санкції та падіння цін на нафту у світі зменшили спроможність Ірану до інвестицій
Обсяги експорту машинобудівної продукції з України по країнам-покупцям 2011-2020рр млн.$:
3. Розподіл експорту за групами товарів
За минулі 12років товарна структура українського експорту зазнала великих змін. До криз 2008 та 2014рр основними покупцями української продукції були пострадянські та сировинні країни, які продовжували купляти традиційну українську продукцію ще радянських часів розробки (з невеликими модифікаціями)
Різке падіння цін на сировину та паливо, політичні зміни у відносинах України та РФ, природній процес модернізації, розповсюдження більш дешевих китайских аналогів призвели до різкого падіння продаж традиційної української продукції закордон
У той же час збільшується питома вага нових видів продукції, що виробляються на збудованих іноземними чи українськими інвесторами підприємствах, відповідає сучасним вимогам та орієнтована на світовий ринок
Обсяг їх експорту ще менше, ніж був у традиційних пострадянських товарів, бо зростання експорту нових видів продукції не швидке, але невпинне і йому не заважає навіть коронакриза
Обсяги експорту машинобудівної продукції з України по основним групам товарів 2011-2020рр млн.$:
Експорт проводу - це здебільшого автомобільний провід. Він виробляється на збудованих іноземними інвесторами підприємствах на заході країни з метою постачання основним автовиробникам Європи. Обсяги його експорту на протязі десятиріччя зростають, незважаючи на невелике скорочення у періоди криз. На сьогодні експорт провіду значно випереджає експорт будь-якого іншого машинобудівного продукту. Експорт інших проводів, кабелів тримається на рівні трохи більше 100млн.$ на рік, його покупцями є країни Східної Європи та Молдова. Експорт до країн ЄАЕС зменшується майже до 0
Наступні діаграми показують розподіл експорту по країнам-покупцям у 2020р у порівнянні з 2013 та 2008рр
Двигуни були і залишаються одним з найбільших товарів українського експорту. Але якщо до 2014р вони здебільшого поставлялися до РФ, то після такі поставки припинилися. Експорт поза меж країн ЄАЕС тримається майже на постійному рівні за рахунок Китаю, Індії, країн Близького да Далекого сходу. Поставки на європейский ринок також має місце, але у невеликих обсягах - у межах 30млн.$ на рік.
Розподіл по країнах-покупцях у 2020р у порівнянні з 2013 та 2008рр
Водонагрівачі до 2010рр майже не експортувались з України. Ситуацію змінили іноземні інвестори, що побудували на Закарпатті підприємства з виробництва ТЕНів, апаратів для приготування кави та чаю та інших, що користуються попитом у світі.
Країн з обсягом експорту з України Водонагрівачів > 10млн.$ у 2008р. не було
У 2013р до Угорщини експортувалося продукції на 57млн.$, до РФ - на 17млн.
У 2020р практично весь експорт 375млн.$ або 91% загального експорту водонагрівачів - до Угорщини (а через неї до інших країн ЄС)
Насоси - традиційний товар українського експорту. Але їх виробники змогли частково пристосуватись до змін на світових ринках. Продаж до країн ЄАЕС зменшився, але не припинився повністю, він складає до 45% загального експорту насосів. 55% поставляється до інших країн СНД, до Індії, Китаю, Німеччини
Розподіл експорту насосів у 2020р і для порівняння - у 2013 та 2008рр
Апаратура для захисту електричних кіл - вимикачі, реле, розподільні щити та ін. Доля країн ЕАЕС зменшилася за період з 60 до 15%, експорт до Європи потроху але постійно зростав.
Розподіл по країнах-покупцях у 2020р у порівнянні з 2013 та 2008рр
Основні поставки телефонів та комплектуючих були і залишаються до Європи. Головний покупець - Угорщина, куда продукцію постачають іноземні кампанії з виробництвом на Закарпатті. Інша продукція постачається до Молдови.12 років тому до Європи поставлялася традиційна українська продукція, яка на сьогодні морально застаріла
Горнометалургійне обладнання - це здебільшого валки для прокатних станів та пристрої для підготовки шихти (подріблення, просіювання). Це традиційна продукція українських машинобудівників і поставлялася вона здебільшого до країн ЄАЕС. Її експорт був максимальний на піку сировинної економіки у 2008 та 2011рр і зменшувався у роки криз та зменшення торгівлі України з країнами ЄАЕС. Доля країн ЄАЕС впала з 60 до 30%, натомість збільшився експорт до Індії, Німеччини, Литви, Словаччини
Будівельна техніка так само традиційна для українського експорту продукція, походження з СРСР. Відповідно, обсяги експорту зменшилися с 2008р у 3 рази, а доля країн ЄАЕС з 80 до 40%. Але обсяги, що втрачаються у країнах СНД не переходять до інших країн, навпаки, традиційна продукція, що поставлялася туди раніше також морально старіє і поставки зменшуються
Це видно на наступних діаграмах розпоілу продаж будівельної продукції з України у 2020р у порівнянні з 2008 та 2013рр
Підшипники, вали, передачі - традиційна українська продукція, але одне з колишніх радянських ще підприємств - підшипниковий завод у Луцьку був приватизований шведською фірмою SKF та поставляє продукцію до Європи. В результаті експорт до країн ЄАЕС суттєво впав, а от до Німеччини тримається на постійному рівні 50-60млн.$ на рік. Ясно, що 2020р був несприятливий для експорту підшипників через кризу, викликану локдауном. Тим не менше експорт до Німеччини залишався 50млн.$, та ще й поновився - до Індії
Під час високих цін на сировину попит на українські вагони з богу країн ЄАЕС був підвищеним, тому вагони були на той час головним товаром українського експорту. Припинення потоку нафтодоларів, нові власні потужності, закінчення процесу переоснащення вагонного парку - все це звело попит на українські вагони з боку РФ та Казахстану майже до 0. А інших покупців дуже мало. В результаті експорт українських вагонів зменшився до нижче, ніж 100млн.$
Трансформатори були традиційним для України експортним товаром, вони вироблялись для ринку країн ЄАЕС у достатньо великий кількості. Брак коштів через падіння цін на паливо, політичні конфлікти та моральне старіння продукції різко зменшило подібний експорт. Нові виробники намагаються налагодити виробництво та експорт сучасних трансформаторів, але у невеликій кількості, на порядок менше, ніж колись продавалось до РФ.
Електродвигуни - так само як і трансформатори, в основному експортувалися до країн ЄАЕС - 90% від загального експорту. В результаті падіння попиту через брак коштів, моральне старіння продукції та політичні причини експорт впав у 3 рази, причому країни ЄАЕС купують половину з нього. Експорт електродвигунів до РФ у 2020р впав до 30млн.$, а у 2013р був - 224млн.$
Інший помітний покупець у 2020р. Німеччина - купує продукції на 11млн.$ (насправді - стартери та стартер-генератори до двигунів), інші країни - дуже невеликі обсяги
4. Що саме купують основні покупці української машинобудівної продукції?
Основні покупці україньскої машинобудівної продукції - це Угорщина, РФ та Німеччина. Нижче наведена інфографіка, яка показує, які товари здебільшого експортуються у ці країни - відображені товарні групи, експорт яких перевищує 10млн.$
Двигуни, трансформатори, насоси, будівельна техніка були і залишилися основними товарами українського експорту до РФ. Але обсяги експорту різко зменшилися.
Але у 2008-2012рр найбільше до РФ експортувалося вагонів на суму 1.5млрд$ і більше. У 2020 - вагони майже не експортувалися (і в інфографіку не потрапили).
15груп товарів експортувалися до РФ на суму більше 100млн.$ - у 2020р жодної такої групи немає. Найбільше експортувалося насосів - на 93млн.$
І причина не тільки у політичних обмеженнях, а й у проблемах у самій РФ - там зараз немає стільки грошей, - і у продукції, що експортувалася - вона часто була морально застаріла ще радянських часів.
Експорт до Угорщини та Німеччини - це в основному, автомобільний провід. Але не тільки. Розташовані на Закарпатті підприємства постачають до Угорщини чимало електронної, радіотехнічної продукції, водонагрівачів, які далі йдуть до країн ЄС. Експорт водонагрівачів вже перевершив експорт автомобільного проводу.
До Німеччини експортується широкий спектр обладнання, серед яких апаратура підготовки шихти, стартери для електродвигунів, автоматика контролю напруги у мережі, підшипники, трансформатори та насоси. Причому тут є як традиційна експортна продукція, так і нова, наприклад, стартери почали поставлятися лише з 2018р.
Таким чином, за останні 10років у українському машинобудівному експорті сталися великі зміни. Різко зменшилися продажі традиційної ще радянських часів продукції, як через політичні причини, так і через світові кризи та моральне старіння. Нова, конкурентоспроможна продукція випускається у з кожним роком більших масштабах. Але це зростання дуже далеке за обсягами від втрат експорту традиційної продукції.
Тим не менше, основні втрати обсягів вже позаду. Можна сподіватися на подальше стале зростання. Але знов таки - поки ще дуже повільне.