Затверджено Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів

Спільний наказ Міністерства охорони здоров'я та Міністерства внутрішних справ України № 65/80 від 31.01.2013р. затверджено ПОЛОЖЕННЯ
про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів.

Зокрема, п 1.4 Наказу зазначає: "Щозмінному передрейсовому та післярейсовому медичним оглядам підлягають водії транспортних засобів підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, фізичних осіб-підприємців, що здійснюють перевезення пасажирів та вантажів".

п.4.4 унормовує порядок виконання огляду: "Під час проведення медичного огляду медичний працівник:
- здійснює опитування водія щодо його самопочуття, настрою, тривалості сну, наявності або відсутності скарг на стан здоров’я;
- проводить медичний огляд (звертається увага на те, як обстежуваний заходить до кабінету, на характер ходи, його зовнішній вигляд та поведінку, уважно оглядається стан шкіри водія, наявність подряпин, синців, розчухів, слідів від ін'єкцій, почервоніння або блідість шкіри тощо). - Температура тіла вимірюється за наявності об'єктивних показників;
- перевіряє наявність симптомів гострого захворювання або загострення хронічного захворювання, на що можуть вказувати підвищення температури тіла понад 37,2°С, скарги на погане самопочуття, загальну слабкість, головний або зубний біль, гострі болі очей, болі в ділянці вуха, грудної клітки, черевної порожнини тощо.
- При огляді в обов'язковому порядку вимірюються артеріальний тиск та частота скорочень серця
."

Підставами для визнання водія непридатним до безпечного керування транспортним засобом є такі відхилення в стані здоров’я:

- підвищення або зниження артеріального тиску, частоти скорочень серця або значні відхилення від індивідуальної норми кожного водія;
- перебування водія у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.

Результати огляду медичний працівник заносить у журнал спеціальної форми, яка також унормована у наказі.

За наявності дорожнього листа медичним працівником робиться запис у ньому про результат контролю стану здоров'я водія автотранспортного засобу.

Огляд повинен відбуватися у приміщенні, яке має: кушетку медичну, письмовий стіл та стільці, настольну лампу, шафу для одягу, вішалку для верхнього одягу, килим для підлоги, сейф, прилад для визначення артеріального тиску, термометр, стетофонендоскоп, алкометр, еспрес-тест на алкоголь і наркотики (10шт), стіл для медичного устаткування, шпатель медичний (10шт), набір медикаментів для надання невідкладної медичної допомоги (не вказано, які само), посібник з надання невідкладної медичної допомоги (автор не зазначений), журнал щозмінного передрейсового (післярейсового) медичного огляду водіїв, засоби зв'язку та вихід до мережі Інтернету.

Як бути підприємцям у місцевості, де немає виходу до мережі, не вказується.

Медичний працівник щомісяця здійснює аналіз проведених щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів, причин відсторонення від роботи водіїв та доводить їх до відома перевізника. Перевізник щомісяця розглядає результати аналізу, звертаючти особоливу увагу на водіїв, які було відсторонені від роботи з приводу алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції. В чому та увага має бути виражена та як підтверджена, не зазначено.

КЛ звертала увагу на існування лоббістьских наказів МОЗ та МВД, які вимагали від медичних працівників закінчувати специальні курси раз на 3 роки, щоб мати можливість проводити медогляди.

Особливо обтяжливим така процедура є для водіїв підприємств, які не мають власного гаражу. Мабуть, лікар має їздити по всім місцям утримання автомобілів.

Ще одна проблема полягала у тому, що для приватних підприємців проходження медогляду не було обов'язковим. Старий наказ відмінили у 2010р. (Наказ МОЗ та МВД N 175 від 27.02.2010 ). Дорожній лист також перестав бути обов'язковим для всіх.

Але чиновники так просто не здаються. Виявилось, що податківці без дорожного листа не можуть контролювати списання пального (навіщо це їм?). І на практиці той дорожний лист залишився.

Новий наказ знову зобов'язує підприємства вводити медичний огляд. З одного боку, в наказі немає вимог відносно курсів для медичного працівника. Погодились, що вимірювання тиску не потребує спеціальних курсів.

Але додали вимогу огляду також для приватних підприємців. Проблеми для підприємств без власного гаражу залишилися. Як і проблема для чиновників врегулювувати кожен крок бізнесу і називати це дерегуляцією.