Перерозподіл ВВП через державу таки знижується. Аби зниження не загалмувало
Доки чекали, щоб % перерозподілу держави скоротився, а він скорочувався все останню п’ятиріччя.
Перерозподіл можна рахувати по видатках (що правильно) і по доходах. Різниця – це дефіцит бюджету та зростання державного боргу.
2 останні роки – різниця мінімальна, трохи більше 1%, а у 2012р. було більше 4% - дефіцит бюджету зменшується.
Але насправді, не всі видатки держави враховані у бюджеті. Бо держава активно докапіталізувала державні монополії (Нафтогаз) та державні банки. Ці видатки збільшують держборг, але не відображаються у бюджеті.
Третій стовпчик діаграми враховує ОВДП, що були випущені, але не для зараховані до бюджету.
У 2012-13рр. фінансування поміж бюджету було незначне. Максимальне відбувалося у 2014р., потім зменшилось.
Таким чином, якщо рахувати по доходах, то % перерозподілу за 5 років зменшився з 44.7 до 40.3%, а у 2016р. взагалі було 38.9%
Якщо по видатках бюджету, то % перерозподілу зменшився ще більше – з 48.5 до 41%.
Якщо ж по всіх видатках, з урахуванням докапіталізації держпідприємств та банків, то % перерозподілу зменшився з 49 до 43.8% з одним виключенням – ростом у 2014р.
У середньому за 5 років % перерозподілу зменшився на 5 %% пп
Взагалі то це добра тенденція, головне, щоб вона не загальмувала у подальшому.
Так, метою для України є рівень перерозподілу не більше 30%. Ясно, що за 1 рік його не досягти. Але якщо у середньому за майбутнє десятиріччя буде 1%% пп зменшення на рік, це було б достатньо для збільшення економічної свободи та економічного розвитку країни.
Кілька слів по технології. Ті, хто прийшов до влади у 2014-му визнавали, що перерозподіл зависокий. Але вони його зменшували не через своє розуміння, а тому, що банально не було грошей. І зменшували не дуже корисним для економіки способом – через інфляцію. Тобто, видатки держави росли, але повільніше, ніж ціни. Тобто, зменшення % перерозподілу супроводжувалося шкідливою для країни високою інфляцією.
І, що добре, росла фінансова дисципліна. Припинилося підгодовування Нафтагазу.
Але змістовної політики на зменшення видатків держави не було, тим більше, що опозиція вимагала і продовжує вимагати, фактично, збільшення видатків. Що в умовах майбутніх виборів є суттєвою загрозою подальшому зменшенню % перерозподілу. Бо зрозуміло, що якщо інфляція впаде до 5% на рік, як це обіцяє НБУ, то резервів зменшення % перерозподілу через інфляцію не буде.
Якщо це зменшення не буде гаслом політиків і громадськості як провладної, так і опозиційної спрямованості, то процес може повернути назад.
Доповідь про реформи української економіки