Експорт машинобудівної продукції з України у 2019р. у стагнації
Експорт машинобудівної продукції з України у 2019р. трохи збільшився. Було 5475млн.$, стало 5539 млн.$, на 64 млн.$ більше.
Але вперше за останні роки, це було за рахунок росту у братню країну з ЄАЕС – Білорусь.
Максимум експорт мав у 2012р. 13287 млн.$ і з того часу він падав до 2015р. коли було експортовано лише на 3089 млн.$ – у 4.3рази менше, ніж у 2012р. Всі показники є на графіку.
Гальмування тенденції росту експорту до розвинених країн
Але падіння до останнього року відбувалося за рахунок РФ та інших пострадянських країн, а також нафтозалежних країн 3-го світу.
Експорт у країни Європи майже не падав, а 2016р. став зростати. Це насправді було позитивним явищем – припинявся традиційний експорт старої продукції 1970р. розробки, починався – нової, вже орієнтованої на розвинені країни.
Але у 2019р. тенденція загальмувала. Експорт у інші країни поза межами ЄАЕС зменшився. Не набагато, на 28 млн.$, але зменшився.
А загальне зростання відбулося за рахунок продажу Крюковським вагонобудівним заводом вагонів до Білорусі десь на 180 млн.$
З наступного графіка видно, що вагони були основним продуктом експорту машинобудування у час пік у 2012р. Продавалися вагони здебільшого до РФ та Казахстану, під час кризи у 2014-16рр цей експорт припинився і от у 2019р. відбулася продаж до Білорусі. Масштаби не ті, що були, але ріст є.
Основною експорту України в післякризову еру стало електротехнічне устаткування, в першу чергу, автомобільний провід.
У 2018р. електротехнічний експорт став більшим, ніж у до кризи. І основою цього експорту були нові електротехнічні продукти – провід, мобільні телефони та запчастини до них, водонагрівачі. Вироблялась ця продукція на нових підприємствах, збудованих іноземними інвесторами.
Але у 2019р. зростання цього експорту припинилося, відбулося зменшення з 2931 до 2772 млн.$ - на 159 млн.$.
Експорт машин та устаткування також зменшився.
Основні країни українського експорту не змінилися, але до РФ, Угорщини,Німеччини та Польщі додалася Білорусь (за рахунок вагонів). У 2012р. Білорусь була серед лідерів-покупців українських машин та устаткування, у кризу покупки різко впали і от у 2019р. вона знов у п’ятирці.
На першому місці РФ, але об’єм експорту туди ще зменшився на 74 млн.$ У 2012р. експорт продукції машинобудування до РФ доходив до 7млрд, з того часу різко впав і продовжує падати.
Угорщина як займала 2-е місце, так і залишилась на ньому. Якщо б у 2019р. експорт до неї не впав, вона б вже перегнала РФ. Але він впав і суттєво – на 88 млн.$.
Німеччина на 3-му місці як була у 2012р так і залишилася у 2019р і експорт до неї напрочуд стабільний - 560 млн.$ у 2012р та 550 млн.$ у 2019р.
Експорт механічного устаткування це здебільшого традиційна продукція українського експорту.
Тому її питома вага знижувалася, а основним покупцем залишадися пострадянські країни.
Експорт пострадянських країн у тч до РФ постійно зменшувався, експорт до Європи потроху зростав, до інших країн не змінювався.
У 2019р. експорт до ЕС вперше став більше, ніж до РФ, що видно на графіку. До ЄС продали устаткування на 528млн.$ до РФ - на 468млн.
Основною товарною групою експорту устаткування залишаються двигуни. До 2014р. їх продавали більше ніж на 1млрд.$ здебільшого до РФ. Оскільки їх могли встановлювати у т.ч. на військову техніку, експорт до РФ був заборонений, в результаті загальна продаж двигунів значно зменшилася - вже у 3 рази.
І сьогодні це вже здебільшого не експорт до РФ.У 2019р. всього різних видів двигунів було продано на 414млн.$, у т.ч. до РФ лише на 45млн.$, у той час як у Китай - на150млн.$, до Індії на 69млн.$
Головним чином це турбореактивні двигуни. Продаються вони і до Європи, наприклад, у Латвію на 27млн.$, у Польщу - на 10млн., у Німеччину на 6млн.$. Тобто експорт став у 3 рази меньшим за рахунок РФ, але ця зменшена кількість продається до різних країн світу, немає залежності від одного ринку.
На другому місці залишається експорт насосів. До кризи їх продавали на 0.5млрд.$, у кризу експорт впав до 200млн.$, у 2019р трохи зріс до 226млн.$, а доля країн ЄЕС до кризи була переважною, у 2019р. впала до менше половини загального експорту. З 226млн.$ експорту 82млн. продається до РФ, всього до Європи - на 58млн.$, наприклад, зріс експорт до Німеччини - 14млн.$. До Індії та Китаю продаються насоси на 9млн.$ до кожної. Знов таки, продажи у невеликій кількості йдуть до великої кількости країн, немає великої залежності від одної з них.
У 2019р. збільшився до 194млн.$ експорт металургійного та горного обладнання (половина від докризовой кількості). Найбільше продається обладнання прокатних станів (у т.ч. валки) та обладнання підготовки шихти. Доля РФ - 75млн.$, Європи - 64млн.$., наприклад експорт до Німеччини збільшився до 21млн.$ До Індії було продано обладнання на 11млн.$
Ескпорт будівельної техніки залишився на рівні 161млн.$ РФ з них на 68млн.$, доля країн ЄАЕС більше 50%.
Експорт підшипників зменшився як до РФ, так і до Німеччини - двох основних покупців українських підшипників. До Німеччини його продає Луцький завод, що був приватизований шведською фірмою СКФ До Німеччини було продано підшипників на 55млн.$ До РФ та Білорусі підшипники продає Харківский підшипниковий завод, у 2019р. експорт у ці країни склав 25 та 17млн.$ відповідно
Основна продукція цієї групи - це традиційна продукція українських підприємств, яку вони випускали ще за радянських часів.
І доля країн Пост-СРСР залишається дуже високою.
Електротехнічна продукція - здебільшого нова, виробляється іноземними інвесторами. У 2019р. її експорт також впав.
У електротехнічній продукції все навпаки, основна продукція - нова, випускють їх підприємства, здебільшого з іноземним капіталом, що були збудовані в останні роки. Хоча й традиційні галузі ще працюють та експортують.
З графика видно, що експорт до Європи різко зріс у 2016-18рр і в рази перевищів і докризові показники, і експорт до інших країн. Хоча у 2019р. він дещо знизився - на 60млн.$ до 2316млн.$
Експорт до РФ продовжує падати - до 152млн.$ у 2019р.
Основні експортні групи до кризи були традиційні - електродвигуни, трансформатори, радіолокаційне обладнання та апаратура захисту кіл. У 2019р. це автомобільний провід, водонагривачі, телефони
Експорт провіду дещо знизивися - на 12млн.$ до 1465млн.$, у т.ч. автомобільного до 1355млн.$ Звичайного провіду експортовано на 110млн.$ як і у минулому році.
Авто провід майже не продається до РФ та інших пострадянських країн, практично весь до Європи.
На другу позицію у 2019р. вийшов експорт водонагривачів - 321млн.$ - зростання за рік на 35млн.$
Експорт телефонів та запчастин до них трохи зменшився - на 57млн.$ до 254млн.$
Цю продукцію насправді виробляють одні й ті самі підприємства іноземних інвесторів на Закарпатті і поставляють до Угорщини, а звідти вже як угорську - до Європи.
Апаратура захисту кіл - запобіжники, вимикачі, роз'єднувачі випускають як старі пострадянські підприємства, так і нові. Експорт її у кризу впав ен сильно і зараз зростає щороку, у 2019р. досяг 197млн.$ Основний покупець - Німеччина, купила у 2019р. апаратури на 46млн.$ - на 10мл. менше, ніж торік. А Чехія купила 32млн.$ - на 14млн. більше, ніж торік.
Експорт трансформаторів кожен рік падає, у 2019р. він склав лише 72млн.$ (у 2018р. був 105млн.$, а до кризи складав 680млн.$)
Основний покупець - РФ зменшує закупівлі, у 2019р. вже до 15млн.$ У 2008р. РФ покупала трансформаторів на 470млн.$, але ці часи давно пройшли, радянську продукцію вже й РФ не буде купляти, особливо у кризу. А от Угорщина збільшила закупівлі українських трансформаторів до 16млн.$ (у 2018р. було 20млн.)
У 2019р. збільшився експорт українських вагонів за рахунок продажу до Білорусі, але до показників що були до кризи дуже далеко Пострадянські країни вже не будуть купляти стільки вагонів, а виходити на інші ринки. мабуть, заважає широка колія.
На наустпному графіку можна побачити основні групи товарів, що експортувала Україні до кризи і що експортує у 2019р.
До кризи це були вагони, двигуни (здебільшого, турбореактивні), насоси, зараз провід, телефони, водонагривачі.
Основні країни покупці українскьої машинобудівної продукції РФ, Угорщина. Німеччина
Експорт до РФ найбільш різноманітний,хоча й зменшується кожен рік. Тут повний набір традиційної української продукції, яка ще знаходить попит в країнах пост СРСР, але кожен рік менший.
Експорт до Угорщини - здебільшого електротехнічна продукція, яка далі йде до Європи
У минулі роки почався експорт смарт-карт, але у 2019р. він знизився.
Експорт до Німеччини - здебільшого провід, гірничо-металургійне обладнання, підшипники, апаратура захисту кіл. У 2019р. зрос експорт насосів.
Те, що у минулі роки змешувався український машинобудівний експорт за рахунок поставок традиційної ще радянських часів продукції до пострадянських та нафтозалежних країн, це було природньо і насправді покращувало структуру української економіки.
Але у 2019р. припинилося зростання експорту і до розвинених країн. у т.ч. і на підприємствах іноземних інвесторів. Жодних нових видів продукції для експорту до розвинених країн не з'вилося.
Мабуть причина не в зростанні курсу гривні, як намагаються переконати деякі економісти. Причина у відсутності нових іноземних інвестицій. Так, іноземні інвестиції у недержавний небанківський сектор України збільшилися, але за рахунок нетрадиційної енергетики. Випуск нової конкурентоздатної продукції з великою доданою вартістю для європейського ринку в Україні не розпочинають, а тієї, що випусклося раніше - як можн апобачити, вийшов на пік свого попиту.